Jakým obdobím byl pro firmu uplynulý rok? Tomáš Topinka – Technický ředitel TIP IT Solutions mluví o klíčových oblastech působení a rozvoje firmy.

CTO Tomas Topinka

Loňský rok, stejně jako rok předešlý, byl pro nás stěžejní. Bylo to období exponenciálního růstu a rozvoje firmy v klíčových oblastech. Stali jsme se externí součástí infrastrukturního týmu našeho klienta v oblasti energetiky a dovolím si říct, že jsme přispěli k úspěšnému dokončení transformačního projektu. Rok 2020 byl ale zásadní i z jiného důvodu. Do našeho interního týmu se přidala řada šikovných lidí, kteří nám věří a vidí v naší firmě potenciál.

Které technologické nebo produktové trendy získají na důležitosti pro vaše zákazníky v nejbližší budoucnosti? Připravujete se na ně již nyní?

Se situací okolo pandemie přicházejí nové trendy a jiné se prohlubují. Výrazně se zrychlil trend komunikace s firmami/úřady a obecně práce on-line. S tím se pak pojí „evergreen“ v IT – digitalizace a automatizace. Ta cílí na minimalizaci manuálních kroků až kompletní automatizaci, zvýšení rychlosti reakcí na požadavky a poskytnutí lepší kontroly nad procesy. V neustálý rozvoj této oblasti věříme, a proto patří mezi naše strategické cíle, do kterých investujeme a rozvíjíme se v nich. V tomto ohledu podporujeme BPM a Business Rules platformy. Snaha o zvyšování efektivity jde ruku v ruce s nákladovou optimalizací, kterou spatřujeme v low-code platformách, kdy u našich zákazníků vidíme synergický efekt ve zrychlení celého delivery cyklu.

Základní předpoklad úspěchu digitalizace a automatizace spočívá také v integraci. Ta tu byla vždy a stále bude, avšak v poslední době neustále rostou na významu podoblasti jako microservices, event streaming, či API management. Ve všech těchto oblastech máme bohaté zkušenosti a v poslední jmenované (API management) jsme například schopni dodávat kompletní řešení „na klíč“ od analýzy, přes delivery až následnou podporu u většiny dostupných technologií.

V neposlední řadě se trh čím dál tím více otevírá myšlence hybridního cloudu, kdy se vhodně kombinují interní systémy s přidanou hodnotou veřejných cloudů. V této oblasti jsme se zhlédli v Amazon Web Services AWS, které mají oproti jiným alternativám na trhu specifické výhody.

Na českém IT trhu je řada špičkových lidí. Vybíráme si ty nejkvalifikovanější a před začátkem spolupráce s nimi děláme podrobný interní scoring.

Situace okolo pandemie přinutila řadu firem změnit své podnikatelské plány. Jak se to dotklo vás, podařilo se vám najít nějakou novou příležitost?

Pandemie obecně IT akcelerovala. Firmy začaly do této oblasti více investovat a to se logicky v pozitivním slova smyslu dotklo i nás. Loni jsme se prakticky zdvojnásobili ve všech parametrech, udělali důležité akvizice, přestěhovali se do nových kancelářských prostor a rozšířili management o velmi zkušené lidi, což nám věříme umožní tempo růstu udržet.

Z praktického pohledu jsme se rozhodli více zaměřit a investovat do výše zmíněných oblastí u enterprise zákazníků v oboru financí, energetiky, telco a dalších.

Transformaci onsite infrastruktury na hybridní cloud jsme aplikovali hned na několika projektech. Využili jsme zde naši znalost AWS vs. MS Azure a byli tak schopni nabídnout řešení, které bylo následně implementováno. Budování znalostí a expertizy v oblasti AWS je jednou z našich firemních priorit, to vše je podpořeno certifikacemi našich specialistů.

V IT oborech dlouhodobě panuje nedostatek odborníků na trhu práce, co děláte pro to, aby vaše firma byla atraktivním místem pro uchazeče o práci?

Na českém IT trhu je řada špičkových lidí. Vybíráme si ty nejkvalifikovanější a před začátkem spolupráce s nimi děláme podrobný interní scoring.

Jsme si dobře vědomi, že skutečnou hodnotu firmy tvoří kvalita lidí, kteří pro ni pracují.

Jak roste tým, roste také naše škála benefitů, které se u nás staly samozřejmostí. Jsme přesvědčeni o tom, že v jakkoli nejisté době je základem péče o lidi zabezpečení finanční jistoty a stability práce. Prakticky nulovou fluktuaci se nám daří udržet také nabídkou práce na zajímavých projektech, interní akademií, rozšiřováním znalostí našich lidí a rodinnou atmosférou v týmu.

Na jaké zajímavé projekty jste v poslední době narazili?

U jednoho zákazníka spolupracujeme na tvorbě virtuální asistentky v podobě chat bota postaveného na komponentě od Amazonu (AWS). Věříme, že je jen otázka času, kdy se v této oblasti posune schopnost rozpoznávání a porozumění psaného textu, mluveného slova (společně s rozpoznáváním emocí) natolik, že bude komunikace s virtuálním asistentem naprosto běžná a časem i veřejností vysoce preferovaná.

Uvolňování legislativních restrikcí vůči veřejnému cloudu obecně otevírá v této oblasti mnohem více možností. Můžeme zmínit například spolupráci u některých zákazníků při migraci systémů z on-premise do AWS, nebo stále rozvíjející se využití Office 365 a mnoho dalších.

V rámci produktivizace jsme pak také dodávali zajímavá řešení v oblasti práce se sériovými čísly pro sledování toku léčiv (tzv. serializace), či produkt postavený na blockchain technologii související s kryptoměnami.

Je toho zkrátka mnoho.

Přes všechna tato technická témata nezapomínáme také na situaci okolo nás. Narozdíl od některých jiných máme to štěstí pracovat ve stabilním sektoru a jsme si toho vědomi. Nebereme to sice jako „projekt“, ale kromě daní se snažíme společnosti vracet kus našeho úspěchu. Loni jsme poskytli dary pro neziskové organizace Potravinová banka pro Prahu a Středočeský kraj, Zdravotní klauni či na nekomerční sportovní akce. Považujeme to za samozřejmost a mělo by to tak být, věříme, u všech úspěšných (nejen IT) firem.

Kontaktujte nás

Máte dotazy, chcete s námi spolupracovat či byste rádi byli součástí zajímavých projektů?

Zanechte nám Váš vzkaz !